Wednesday, March 18, 2009

Bersama anak dan cucu di UK







6 days in UK

15.3.09- Bertolak ke UK flight 4.30 ptg mengambil masa 13 jam 20 minit dan arrived at stanted Airpot Unitd Kingdom at 10 pm waktu London. pegawai kastam tanya juga where to stay in Uk and for how long, tapi tak lah banyak tanya sangat macam orang lain mungkin sebab nak stay here on for 5 days and at my daughter's house. Bermalam di Travelodge hotel.
16.3.09- jalan-jalan di kota London naik train dan tube, pergi ke Malaysia Hall sebab wani ada perjumpaan dengan Dekannya ( dari UTM) makan kat malaysia Hall, mahalnya! sebab convert ngan RM,lepas tu naik train pergi jalan-jalan kat tepi sungai Thames sampai malam dan lepas tu balik ke rumah angah di Nottingham mengambil masa 2 jam setengah.
17.3.09- duduk kat rumah sebab angah dan hafis gi kampus sampai petang.Main dengan Aisyah dan Imra. Imran tengah demam , kesian dia asyik tidur aje. malam jalan-jalan kat kota Nottingham , tengok universiti of Nottingham tapi tak turun pun.
18.3.09- Keluar jalan-jalan kat bandar Nottingham, beli barang sikit-sikit, naik Tram ( macam kereta api tapi dalam bandar atas jalan raya ). kat sini semuanya mesra pengguna mementingkan orang-orang cacat dan orang2 tua, semua laluan ada kemudahan untuk mereka, ada kereta kecil agaknya guna letrik atau bateri untuk org2 tua( macam kereta mainan kanak2). Sekarang dah mula musim spring ( bunga ) cantiknya , banyaknya bunga. kalau kat Malaysia kita jumpa bunga plastik macam tu tapi kat sini bunga hidup. asyik ambil gambar bunga aje geram tengok bunga tapi tak boleh petik.Pergi melawat castel yang dah jadi muzeum. makan kat kedai pakistan, mewahnya makanan di sini, buahnya manis dan murah . 69P boleh dapat anggur dan buah plum 6 biji. Lepas tu balik rumah sebab Imran dah mengamuk nak tidur.
19.3.09- belum lagi esok sambung cerita, ingat nak gi Univ of Nottingham dan Uni of laughrough, nak mabil gambar aje kat situ. Tak dapat belajar kat situ , jadilah kalau dapat masuk dan ambil gambar. bersambung esok.

Thursday, March 5, 2009

Kekuasaan dan Keagungan Allh

Perputaran bumi:
Kita dapat hidup dimuka bumi kerana bumi ini berputar di sekeliling dirinya dalam tempoh 24 jam sekali putaran. Dengan perputaran bumi ini terjadinya siang bagi bahagian bumi yang menghadap matahari dan malam bagi bahagian bumi yang tidak menghadap matahari.

Apa akan jadi kalau bumi tidak berputar?

Kalau bumi tidak berputar tentu ada bahagian bumi yang terus menerus menghadap matahari saja. Keadaan ini akan megakibatkan udara dari detik ke detik, dari jam ke jam akan selalu bertambah panas dan semakin panas dan dalam tempoh 100 jam sahaja, udara akan mencapai 100 darjah celcius sehingga semua benda cair akan mendidih. Cuba bayangkan kalau semua sungai , tasek dan samudera mendidih?. Bayangkan apa akan terjadi 1000 jam kemudian dan seterusnya.

Besarnya bumi 40,000 km ( diameter) dan beratnya 6,000,000,000,000,000,000 ton. Siapakah selain Allah yang dapat memutar bumi sebesar itu?

Selain berputar pada dirinya, bumi berputar mengelilingi matahari dengan lingkaran yang amat besar dan luas. Jarak antara bumi dan matahari ialah 93,000,500 Mil. Perputaran ini lamanya 365 hari, 5 jam,45 minit dan 12 detik iaitu satu tahun. Dalam perputaran ini bumi kadang-kadang miring ke utara sehingga terjadi musin panas bagi negeri-negeri yang terletak di utara khatulistiwa. Begitulah terjadinya musim panas dan sejuk dan penggantian musim buah2an.

dan banyak lagi sehingga tak terhitung kekuasaan Allah maka seharusnyalah kita memperbanyak zikir dan syukur kepadaNya.