Thursday, March 5, 2009

Kekuasaan dan Keagungan Allh

Perputaran bumi:
Kita dapat hidup dimuka bumi kerana bumi ini berputar di sekeliling dirinya dalam tempoh 24 jam sekali putaran. Dengan perputaran bumi ini terjadinya siang bagi bahagian bumi yang menghadap matahari dan malam bagi bahagian bumi yang tidak menghadap matahari.

Apa akan jadi kalau bumi tidak berputar?

Kalau bumi tidak berputar tentu ada bahagian bumi yang terus menerus menghadap matahari saja. Keadaan ini akan megakibatkan udara dari detik ke detik, dari jam ke jam akan selalu bertambah panas dan semakin panas dan dalam tempoh 100 jam sahaja, udara akan mencapai 100 darjah celcius sehingga semua benda cair akan mendidih. Cuba bayangkan kalau semua sungai , tasek dan samudera mendidih?. Bayangkan apa akan terjadi 1000 jam kemudian dan seterusnya.

Besarnya bumi 40,000 km ( diameter) dan beratnya 6,000,000,000,000,000,000 ton. Siapakah selain Allah yang dapat memutar bumi sebesar itu?

Selain berputar pada dirinya, bumi berputar mengelilingi matahari dengan lingkaran yang amat besar dan luas. Jarak antara bumi dan matahari ialah 93,000,500 Mil. Perputaran ini lamanya 365 hari, 5 jam,45 minit dan 12 detik iaitu satu tahun. Dalam perputaran ini bumi kadang-kadang miring ke utara sehingga terjadi musin panas bagi negeri-negeri yang terletak di utara khatulistiwa. Begitulah terjadinya musim panas dan sejuk dan penggantian musim buah2an.

dan banyak lagi sehingga tak terhitung kekuasaan Allah maka seharusnyalah kita memperbanyak zikir dan syukur kepadaNya.

0 comments: