Thursday, February 26, 2009

Sayangi anak2 dan bantulah mereka

Apabila selesai mendengar khutbah Jumaat hari ini melalui Tv, aku temenung memikirkan anak2 remaja kita sekarang yang hidup penuh cabaran yang adakalanya kita sebagai ibu bapa tak pernah terfikir perkara itu yang mereka lakukan. Aku rasa dizaman aku remaja cabarannya tidak seperti sekarang ini dengan peluang untuk terjebak kearah melakukan maksiat terlalu luas, mungkin juga kerana kita sebagai ibubapa terlalu sebuk diluar mencari rezeki atau kerana kita rasa anak kita telah besar dan pandai menjaga diri.
Disini aku ingin berkongsi apa yang aku dapat dari Dr Fathma AlZahra ( penceramah TV tu - orang Mesir) ketika aku mengerjakan umrah di Mekah pada bulan ramadhan 1402 selepas solat Asar. Selama 3 hari aku mengikuti kuliah beliau di tingkat atas masjidilharam. Amalkanlah agar dapat membantu anak2 kita, jangan biarkan mereka terus menderita dengan jiwa yang rosak, mereka sangat memerlukan bantuan ibu dan bapa.

Cara merawat ialah dengan ditiup pada air beri anak2 itu minum selama 7 hari. Insya Allah. Mulakan membaca Al fatihah kemuadian ayat yang disarankan dan diikuti dengan 3 Qul dan berdoalah.

1. untuk mendapat Nafsul Mutmainnah : Surah Al mukminun ayat 1 - 11

2. Melembutkan hati : Al Fatihah ( 7 kali) , Al-Hasyr ayat 21-24 ( 7 kali ) Toha ayat 1-6 ( 7 kali )dan doa " Ya Allah lembutkanlah hati .....( sebut namanya )... seperti engkau lembutkan besi pada Nabi Daud. Minum 7 kali selama 7 hari

3. Mengatasi masalah was-was - Surah Al- Nas 100 kali

4. Untuk merawat hesteria _ letak tangan kanan atas kepalanya bacakan ALFatihah, Al Baqarah ayat 1 - 5 , ayat kursi dan 3 Qul.

Selamat mencuba dan sebarkan kerana senjata orang mukmin ialah doa

0 comments: